Un tast de filosofia: reificació i consum responsable

Si tens 5 minuts et proposem un tast de coneixement extret del “Portal de filosofia internàutica” elaborat per Montserrat Fabà (http://www.infofilosofia.info/modules.php?name=News&file=article&sid=703):

En la tradició marxista es planteja la reificació com a cosificació del subjecte productiu, del resultat del seu treball, però no es contempla pas la reificació del subjecte consumidor, d’aquell que compra la mercaderia. De fet, és el consumidor el que contribueix a la reificació del treballador i del producte del seu treball i ell mateix és un subjecte reificat tant en quant és utilitzat pel mateix sistema com a instrument per generar benefici per al capital. El consumidor és cossificat en tant que comprador compulsiu que respon a unes necessitats “programades” per eines com la publicitat que coneix mecanismes inconscients de dominació. La pràctica ètica que prenem en consideració s’insereix en aquest àmbit de la societat capitalista o neocapitalista en que l’agent és consumidor. La pràctica en qüestió és referida com a consum responsable i té els següents trets:

 -El consumidor no està sotmès a la reificació en tant que no es deixa portar pel creixent procés de creació de necessitats del capitalisme a través d’instruments com la publicitat.

-Pren en consideració el producte del treball humà no com a cosa sinó com a producte humà i veu, al darrera del producte, l’home o la dona que produeix de forma que mira on s’ha produit, sota quines condicions de treball, entre altres determinants concrets. Amb això doncs, contribueix a eliminar la reificació del treballador acceptant com a mercaderia només aquells productes que reuneixin certes condicions considerades moralment acceptables. Reconeix a l’altre com a subjecte rere la mercaderia produïda.

-Tal com pretén Honneth, en aquesta pràctica del consumidor responsable és fonamental la intenció del subjecte, el qual pretén promoure el treball d’aquelles persones i capitalistes que es mouen en una economia de mercat “justa”. L’actor social no és només observador sinó que, participant en el mateix procés de mercat, contribueix a reformular el mercat sota certs criteris morals. En aquest cas, el consumidor participa del reconeixement de l’altre subjecte en tant que productor i de les condiccions en que es genera el treball i el seu resultat.

Lukács veia com elements propis de la reificació els següents, citats més amunt:

-L’activitat pròpia de l’home es converteix en quelcom independent d’ell. Pren autonomia.
-Conseqüentment, l’activitat de l’home s’aliena de sí mateix.
-El treball de l’home es converteix en mercaderia.

En la pràctica ètica del consum responsable, alguns dels trets referits es mantenen, altres no:
–          L’activitat pròpia de l’home no es converteix en independent d’ell. Es mira les condicions de producció més enllà del valor de canvi del producte en base a una normativitat moral. ( Hores de treball, manca de treball infantil, producció ecològica, entre altres ).
–          L’activitat de l’home és alienada en tant que el producte del seu treball deixa de ser seu; en aquest sentit, el funcionament de l’economia de mercat no varia, però es tracta d’una alienació no tant ferotge, sobretot si el comerç just cerca bàsicament productes d’empreses cooperatives, en les quals el procés d’alienació disminueix considerablement.
–          El treball de l’home es converteix en mercaderia.

Aquesta pràctica ètica del consum responsable com també les banques ètiques, entre altres són fenòmens a analitzar des de la teoria marxista i la noció de reificació per veure com i fins a quin punt contribueixen a la superació d’aquesta reificació.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s